dimarts, 10 de novembre de 2015

Tàctiques (a) per afrontar El mal geni (2)

El mal geni sol generar una espiral de malestar que ens condiciona la manera d’intervenir com a pares i de vegades pot arribar al punt d’establir uns cercles viciosos on resulta complicat sortir.

Quines tàctiques podem fer servir per sortir del cercle viciós per generar una dinàmica virtuosa?

RECUPERAR LA INICIATIVA
 
En aquestes situacions cal un lideratge clar per part dels pares amb vista a poder donar un tomb a la situació.

A voltes als pares ens costa molt prendre la iniciativa perquè no sabem ben bé cap on anar, dubtem, no sóm ferms, ens identifiquem amb el malestar dels fills, ens atabalem pel conflicte que tenim al davant...

Però sense una iniciativa, difícilment podem sortir-ne.

Hi ha dos moments.

Un primer moment per resoldre la situació (concreta) d’empipament i mal geni i una segon moment on intentarem donar un tomb a la situació (general).


ENTENDRE LA SITUACIÓ

De vegades donem voltes i la solució la tenim ben al davant.

Situació 1:
El Pere es lleva amb ganes de jugar i munta la desfilada dels clics tant si com no. El pare, sovint, hi juga una estona ja que esta ben poc per casa. El temps va passant i cal marxar cap al cole. Al començar el simpàtic ritual de recollir - plantejat de la manera més creativa i divertida- , en Pere s’enfada, fa morros i lia una de ca l’ample.

Problema immediat:   recollir
                                   afrontar el bloqueig del fill
                                   gestionar el mal humor del fill (i propi)

Problema de fons:      manca de temps per jugar (i per jugar amb el pare)

Si entenem la situació, podrem començar a construir la solució.

Situació 2:
La Maria estava malalta a casa un parell de dies. A la tarda la mare se l’ha endut a buscar a la seva germana petita. A l’hora de sortir, entre romanços i cançons, sortim tard de casa, i un cop al carrer va encantada jugant a fer recorreguts que ens fan perdre el temps. Al final li dic que ens hem de donar pressa i que deixi de donar la volta. Aleshores s’enfada, es tira al terra plorant i diu que està molt cansada.

Problema immediat:   -     
Problema de fons:     
-

Aneu pensant en la segona situació i en les vies de construir la solució

En breu més:
TEMPS EXTRA / PARLAR / PACTAR / INCENTIVAR / HUMOR / ESPORTIVITAT RELATIVITZAR / CONNECTAR EMOTIVAMENT/ IDENTIFICAR / DISTREURE / DISTÀNCIA ...

3 comentaris:

  1. Hola, sembla que actualment el tema de l'educació del fills es complica molt. Estem envoltats de tanta informació al respecte que acabes no sabent el que és el més correcte.
    Personalment penso que l'eduació és fonamental per un benestar personal, si més no, per tenir eines per gestionar les diferents situacions de la vida.
    Per desgràcia abans no hi havia tanta informació, o la situació de les famílies feia tenir altres prioritats. En el moment en que es comencen a qüestionar algunes maneres de fer, i a ser conscients de la importància de l'educació, també emocional, al llarg de la vida , surten noves metodologies, noves línies d'actuació i de maneres de pensar. Això és relativament nou, i la nostra generació està visquent el procès de canvi en aquest sentit, amb tota la inseguretat , el dubte i la resistència que ens envolta . És com si comencen a creure en algo que nosaltres no hem viscut. Tot aixó ens descol.loca en moltes ocasions i ens bloquejem en moltes situacions quotidianes.
    I m'agradaria afegir que en moltes ocasions ens fan sentir com tontos quan dialoguem amb els nostres fills i filles, quan els escoltem i quan els intentem entendre.
    No vull dir que tinguem que caure en "radicalismes", però només volem fer bé la nostra feina d'educar. Segur que ens equivocarem moltes vegades, peró també farem moltes coses bé, com van fer les nostres famílies amb nosaltres. Només volem ser responsables amb els nostres fills, i ajudar-los a viure.
    Per tot això em sento feliç de poder compartir un espai com aquest amb tots vosaltres. Fem-lo gran, compartim i ajudem-nos.

    Gràcies a tots i treballem per construir un món millor !

    ResponElimina
  2. Sobre la segona situació :
    Problema inmediat : tinc que arribar a temps a l'escola per recollir l'altre fill.
    Problema de fons : Sembla que li ha agradat el temps d'estar ella soleta a casa amb la mama. Pot ser está gelosa, o no li dedico prou temps a ella sola de manera individual.

    ResponElimina